Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Raksti

11.10.2016

Laura Žukovska-Supe: Latvija ir unikāla ar vairākām lietām

Tūrisms Latvijā ir viena no nedaudzajām nozarēm, kas pēdējo gadu laikā attīstās ar augšupejošu līkni. Tomēr,lai spētu piedāvāt pievilcīgu un konkurētspējīgu produktu nozares uzņēmējiem arvien jāseko tirgus attīstībai un jāpilnveido produkts un serviss. Horeca.lv redakcija lūdzu Lauru Žukovsku-Supi, kas ir speciāliste ar pieredzi tūrisma jomā atbildēt uz dažiem jautājumiem par Latvijas tūrisma produktu. 


Horeca.lv: Kas ir Latvijas tūrisma produkti vietējā, Eiropas un pasaules skatījumā?

Laura Žukovska-Supe:
Eiropas mērogā Latvija ir unikāla ar vairākām lietām. Pirmkārt, tīro dabu, lauku ainavu un pārtiku. To ļoti novērtē ārvalstnieki. Vēl mēs esam unikāli ar padomju mantojumu un Krievijas pierobežu - cilvēkiem, kas nav pieredzējuši šo režīmu, labprāt apmeklē vietas ar padomisku pieskaņu - Sedas pilsētu, Līgatnes bunkuru, Slīteres bijušo slēgto zonu un ar Irbenes lokatoru, Krievijas pierobežu u.c. Protams, jūgendstils, amatnieki, Jāņu svinēšana, dziesmu svētki, Hanzas savienība, Aglona, Jūrmala ar smilšainām pludmalēm un citas vietas un notikumi arī piesaista. Diemžēl Latvijas tūrisma produkts Eiropas līmenī ir arī uzdzīves iespējas Rīgā. Eiro valūta kā oficiālā valsts valūta un lidosta Rīga noteikti ir veicinošs faktors tūristu piesaistei no Eiropas.

Pasaules skatījumā mēs esam unikāli ar savu ģeogrāfisko atrašanos plašākā nozīmē - kā Baltijas reģiona valsts, post-padomju telpa, tajā pašā laikā "zaļa" un droša Eiropas Savienības dalībvalsts. Tālāk jau seko tie paši magnēti, kas Eiropas līmenī, tikai tūrists no ASV vai Japānas to visu skatās plašāk, jo viņam interesē reģions kopumā nevis tikai Latvijā. Te ir būtisks arī laba infrastruktūra - tiešie lidojumi, ērti vilcieni un autobusi, prāmju satiksme. Pasaules tūrisms vēlas izmest loku pa Baltiju vai pat Ziemeļeiropu, sākot ceļojumu Oslo un beidzot Varšavā.

Horeca.lv: Kas uzņēmējam būtu jāmaina vai jāpapildina lai piesaistītu tūristus?

Laura Žukovska-Supe: Šo jautājumu nevar atbildēt vispārīgi. Vienam tā būtu mājas lapa, citam ēdināšana, bet vēl kādam trūks viesmīlības un pat laba ēdināšana un silta gulta neradīs pareizo sajūtu. Tāpēc katrs uzņēmums jāvērtē individuāli un to bieži palīdz veikt "slepenie viesi".

Horeca.lv: Kas interesē tūristus?
Laura Žukovska-Supe: Arī šis nav viennozīmīgi atbildams jautājums. Viena iespēja ir skatīties uz kurieni jau tagad brauc tūristi, intervēt viņus. Otrs variants ir domāt par to, ko tirgus nevar piedāvāt un veidot uzņēmumu šajā jomā. Jāsaka, ka mūsdienās pastāv ļoti daudz tūrisma veidu - gan dabas, gan kultūras, gan gardēžu, gan, piemēram, tumšais tūrisms, kad cilvēki dodas apskatīt dabas stihiju vai karu skartās vietas. Mūsdienās tūristu intereses ir ļoti dažādas un tāpēc veidojas virkne nišas tūrisma produktu.

Horeca.lv: Vai tūrisma produkts no uzņēmēja skatupunkta ir tas pats, kas no tūrista viedokļa?
Laura Žukovska-Supe: Ne gluži. Tūristam pieredzējums veidojas no visas pieredzes - gan brauciena līdz vietai X, gan ēdināšana, gan nakšņošana, gan aktivitātes, gan suvenīri, gan saskarsme ar nejauši satiktiem vietējiem cilvēkiem, gan fonā esošā daba u.tt. Savukārt tūrisma uzņēmējs visbiežāk uz savu produktu skatās tikai attiecīgā īpašuma robežās, nepadomājot - kā tūrists pie manis atbrauks, kurp tālāk dosies. Tūrisma uzņēmējam vienmēr ir labi ielikt sevi tūrista kurpēs un veikt nepieciešamos uzlabojumus.

Horeca.lv: Kā saglabāt tūristu interesi visu gadu?

Laura Žukovska-Supe: Ja tūrisma profesionāļiem būtu skaidra recepte, mums nebūtu sezonalitātes problēmas tūrismā Latvijā un pasaulē. 
Diemžēl šis nav vienkārši atbildams jautājums, jo katrs tūrisma produkts ir jāvērtē individuāli. 
Tomēr diezgan droši var teikt, ka klimata pārmaiņu rezultātā ar ziemas sporta veidiem Latvijā nodarboties būs arvien grūtāk.
Mums jārēķinās ar ilgāku rudeni, ziemu bez sniega un agrākiem pavasariem. Tas mainīs dabas vidi, lauksaimniecību un arī tūrismu. Un šajās izmaiņās katram tūrisma uzņēmējam individuāli jāvērtē, kā viņš var mazināt sezonalitāti. Piemēram, piedāvājot pirts pakalpojumus, kas būs aktuāli rudenī un ziemā, piedāvājot putnu vērošanu, kas būs aktuāli agrā pavasarī un rudenī, piedāvājot kulinārās meistarklases no dabas veltēm vasarā un agrā rudenī, piedāvājot tematiskus pakalpojumus un aktivitātes, piemēram, kultūras vakarus, gardēžu vakarus, dažādas nometnes u.tml.


Par Lauru Žukovsku-Supi
Laura Žukovska-Supe, ir ieguvusi bakalaura grādu Vidzemes Augstskolā Tūrisma vadībā, un pēdējos 4 gadus vada eksportējošu dabas tūrisma uzņēmumu „Baltic Wildlife”.
Laura Žukovska-Supe vada seminārus  mācību centrā "Buts".


Horeca.lv

  

Saistītie raksti

7 padomi no vīnziņa Raimonda Tomsona
Virtuves trauku pārvērtības
Helovīnu receptes-Olbaltumu spociņi
Gastronomiskās tendences 2016
Atvērta pieteikšanās konkursiem Latvijas 2022.gada pavārs/pavārzellis, Novada garša, Zero wasste challange


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts