Uzņēmēju vērtējums par Latvijas biznesa augstskolām ir atšķirīgs
Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS ir veicis uzņēmēju aptauju par Latvijas biznesa augstskolu novērtējumu. Aptaujā piedalījās 750 uzņēmēji, atbildot uz jautājumu,kuras ir atzītākās Latvijas augstskolas, kas darbojas biznesa izglītības jomā. Katram respondentam bija iespēja nosaukt trīs augstskolas.
Aptaujātie uzņēmēji kopumā ir minējuši 24 augstskolas, no kurām visaugstāko novērtējumu saņēmušas Latvijas Universitāte un Rīgas Tehniskā universitāte.
Reģionālais faktors
Analizējot aptaujas datus, uzskatāmi atspoguļojas, ka uzņēmēju viedokļi visā Latvijā nav līdzīgi. Ja aplūko dažādos Latvijas reģionos strādājošu uzņēmēju atbildes, tad atšķirības ir ievērojamas -Zemgalē Latvijas Lauksaimniecības universitāte ir pakāpusies uz 3.vietu, un pirmais augstskolu trijinieks ir LU 40.5%, Turība 33.2% un LLU 30.9%. Vidzemes Augstskolai savā reģionā ir izdevies iegūt 4.augstāko vērtējumu (20.4%) salīdzinājumā ar kopvērtējumā iegūto 9.vietu, tomēr pārliecinoši priekšroku (37.3%) Vidzemes uzņēmēji dod Rīgas Tehniskajai universitātei (LU 30.2%, Turība 25.7%). Kurzemes reģionā Ventspils Augstskola, saņemot 5.7% vērtējumu, ieguvusi 7.vietu (salīdzinot ar 11.vietu kopvērtējumā).
Abām Latgales augstskolām – Daugavpils Universitātei un Rēzeknes Augstskolai savā reģionā nav izdevies iegūt augstus vērtējumus (DU minēta 4 reizes, RA – 3 reizes). Rīgā 3.vietā iekļuvusi Rīgas Ekonomikas augstskola (19.2%), pirmās divas vietas saglabājot kopvērtējuma līderēm - LU 39.1% un RTU 29.9%.Savukārt, Pierīgas uzņēmēji visaugstāko novērtējumu (28.7%) devuši Biznesa augstskolai Turība (LU 25.0%, RTU 19.2%).
Nozaru faktors
Zināmu lomu uzņēmēju vērtējumos spēlē arī nozares, kurās augstskolas ir specializējušās, piemēram, finanšu un apdrošināšanas nozarē proporcionāli augstāks vērtējums ir Banku augstskolai (16.9%), bet lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarē stabilā 4.vietā ir LLU (18.7%).
Izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozarē, kā arī mākslas, izklaides un atpūtas nozarē proporcionāli augstāk novērtēta ir Turība (attiecīgi 31.4% un 38.6%),Turība ir arī vienīgā augstskola, kas saņēmusi proporcionāli augstāku vērtējumu (23.8%) tirdzniecības nozares uzņēmumu vidū. Informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozarē dominē LU (38.0%) un RTU (35.6%).
Augstskolu izmēra faktors
Būtisks faktors, kas ietekmē uzņēmēju sniegtos augstskolu vērtējumus, ir augstskolu lielums, proti, jo lielāks augstskolas studentu un absolventu skaits, jo lielāka iespējamība, kaviņiiekļūst aptaujas izlasē, nododot balsi par savu alma mater.
Salīdzinot absolventu skaitu pēdējos 10 gados (2006-2015),aptaujā augstāk novērtētajās 8 augstskolās var konstatētabu šo rādītāju samērā ciešu sakarību.
LU un RTU atrodas laukā, kur gan absolventu skaits, gan uzņēmāju novērtējums ievērojami pārsniedz vidējos rādītājus, savukārt, Turība atrodas laukā, kur absolventu skaits ir zem vidējā rādītāja, tomēr uzņēmēju vērtējums ir virs vidējā.
Latvijas Universitātes prorektors sociālo un tiesību zinātņu jomā Jānis Ikstens komentē: „Uzņēmēju sniegtais novērtējums, ierindojot Latvijas Universitāti (LU) pirmajā vietā Latvijas augstskolu vidū, liecina par LU sniegtās izglītības augsto raudzi biznesa izglītības jomā un kļūst par vēl vienu svarīgu zīmi LU stratēģiskajā virzībā uz izcilību katrā Universitātes darbības sfērā. Viena no LU biznesa jomas izglītības stiprajām pusēm ir tā, ka studiju procesā mēs radām darba devējus, ne tikai darba ņēmējus.”
Rīgas Tehniskās universitātes studiju prorektors, profesors Uldis Sukovskis piebilst: „Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) piedāvā visaugstākās kvalitātes biznesa izglītību, ko apliecina RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātes un Rīgas Biznesa skolas ierindošanās prestižajā „Eduniversal” starptautiskajā universitāšu un biznesa skolu reitingā jau trīs gadus pēc kārtas.
Tas pierāda minēto RTU struktūrvienību augsto akadēmisko līmeni, izcilo kvalitāti un spēcīgo starptautisko ietekmi biznesa un vadības izglītībā. Taču RTU uzņēmējdarbības iemaņas veicina arī inženierzinātņu studentiem, piedāvājot apgūt uzņēmējdarbības pamatus, lai viņi pēc RTU absolvēšanas varētu veidot savu biznesu. Svarīgi tas ir jaunajiem zinātniekiem, kuri var komercializēt pašu radītos produktus.”
Autors:
Dr.sc.admin. Valdis Rocēns,
Biznesa augstskolas Turība Biznesa tehnoloģiju institūta vadošais pētnieks