Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Ziņas

06.07.2015

Kečupu, tomātu pastu un tomātu mērču tirgū ir liela konkurence

Konkurences padome (KP) pēc ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības tirgus uzraudzības, kurā analizēja kečupu, tomātu pastu un tomātu mērču tirgu, secina, ka tirgū pastāv liela konkurence un plašas izvēles iespējas patērētājiem.

KP tirgus uzraudzības laikā kečupu, tomātu pastu un tomātu mērču tirgū īpaši pētīja ūdensgultas efektu, kas var rasties, ja mazumtirgotājs, kuram ir būtiska tirgus vara, panāk ievērojami zemāku cenu sadarbībai ar piegādātāju, piemēram, pieprasot atlaides, bonusus, tādējādi radot piegādātajam zaudējumus. 

Lai kompensētu zaudējumus un gūtu peļņu no saimnieciskās darbības, piegādātājs ir spiests pārējiem sadarbības partneriem – mazākiem mazumtirgotājiem – noteikt augstākas iepirkuma cenas. Ilgtermiņā tas var kaitēt mazo tirgotāju peļņai, un tie var izvēlēties pamest tirgu, ierobežojot patērētāju izvēles iespējas un veicinot preču cenu kāpumu.

Tirgus uzraudzības laikā KP no mazumtirgotāju puses nekonstatēja tādas tirgus varas izpausmes, kuru rezultātā varētu rasties ūdensgultas efekts, kā arī nesaņēma sūdzības no piegādātājiem par sadarbību ar tirgotājiem. Kopumā analizētajos gadījumos piegādātāji nebalsta visu savu peļņu uz vienu sadarbības partneri, tādējādi neradot no tā atkarību. Tāpat uzraudzības rezultāti liecina, ka piegādātāji sadarbībā ar mazumtirgotājiem nediskriminē vienu vai otru sadarbības partneri, atlaides par produktiem piemērojot gan mazajiem, gan lielajiem piegādātājiem. 

Tirgus uzraudzība atklāja, ka maziem tirgotājiem piegādes cenas ir vidēji par 20% augstākas, kamēr tieši lielie mazumtirgotāji precēm piemēro augstākus piecenojumus. Zemākas piegādes cenas lielajiem mazumtirgotājiem var tikt skaidrotas ar lielākiem piegādes apjomiem, tajā pašā laikā piecenojuma apmēru ietekmē katra tirgotāja vara un spēja konkrētajā tirgū konkurēt. 

Vienlaikus KP secina, ka katram mazumtirgotājam ir sava individuāla pieeja preču piecenojuma veidošanā, kā arī mazumtirgotājam gala cenu noteikšanā ir lielāka vara nekā piegādātājam.

KP konstatēja, ka vienā mazumtirdzniecības tīklā ir vidēji 14–21 piegādātāji, kuri pārstāv vairāk nekā 20 dažādus kečupu, tomātu pastu un tomātu mērču zīmolus, tādējādi patērētājiem nodrošinot plašas izvēles iespējas. Tikmēr, analizējot privāto preču zīmju apgrozījumu konkrētajā produktu grupā, KP secina, ka to apgrozījums ir krities, kas liecina par patērētāju lojalitāti konkrētiem zīmoliem.

Tirgus uzraudzības mērķis bija noskaidrot, vai konkrētajā preču kategorijā piegādātāji, sastopoties ar iepirkumu cenu samazinājumu no lielajiem mazumtirgotājiem, cenšas palielināt savas produkcijas pārdošanas cenas mazajiem mazumtirgotājiem, tādējādi kompensējot radušos zaudējumus. 

KP arī turpmāk pastiprināti pievērsīs uzmanību piegādātāju un mazumtirgotāju sadarbībai, jo no nākamā gada stājas spēkā Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums, kura mērķis ir līdzsvarot piegādātāju un tirgotāju intereses mazumtirdzniecībā.

Paula Vilsone
Konkurences padomes
komunikācijas speciāliste

  

Vēl ziņas

Zināmi konkursu Latvijas Gada Pavārs 2024 un Pavārzellis rezultāti
Baltijā lielākais viesnīcu operators “Mogotel Hotel Group” Stokholmā atvēris pirmo “voco hotels” zīmola viesnīcu
Projekts "CATERING ADVANCED: VET Students Mobile Training Model Nr. 2023-1-LT01-KA210-VET-000157824" veiksmīgi turpinās
Riga Food 2004 no 5.09.-7.09.
No Latvijas līdz pat Spānijas garšai – mērču saderība ar uzkodām un ēdieniem


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts