Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Raksti

29.11.2016

Uztura mācība. Veselīga dzīvesveida atslēga

Nav noslēpums, ka viens no veselīga dzīvesveida stūrakmeņiem ir pilnvērtīgs uzturs, kas nodrošina mūsu organismu ar tam nepieciešamajām uzturvielām un vitamīniem. Diemžēl liela daļa sabiedrības arvien neievēro pareizus uztura pamatprincipus, kā rezultātā cieš veselība, un nereti rodas arī aptaukošanās. Lai uzzinātu vairāk par uztura nozīmi cilvēka dzīvē un citiem ar ēšanas paradumiem saistītiem jautājumiem, labi zināmais gaļas zīmols “Rakvere” uz sarunu aicināja pieredzes bagāto gastroenterologu – profesoru Anatoliju Danilānu.

Atslēga – balanss un mērenība 
Diemžēl arvien vairāk cilvēku Latvijā aptaukojas – jo īpaši arī bērni un jaunieši, un šīs tendences cēlonis visbiežāk meklējams nesabalansētā un nekvalitatīvā uzturā. Lai mūsu organismam dotu labāko, attiecībā uz uzturu svarīgākie atslēgvārdi ir balanss un mērenība. Proti, maltītēm ir jābūt dažādām (jāvariē ar dažādām produktu grupām), samērīgām (labāk uzlikt uz šķīvja maltīti atkārtoti, nevis vienu reizi un pārēsties) un regulārām (labāk biežākas un mazākas maltītes, nevis retas un tad apēst visu „dienas normu”). Ēdienkartē ikdienu jāiekļauj graudaugu produkti (vēlams - pilngraudu), dārzeņi, augļi un ogas. Tāpat arī piens un piena produkti ar pazeminātu tauku saturu, kā arī pākšaugi, zivis vai liesa gaļa.

Profesors Danilāns iesaka neļauties arī dažādu “superproduktu” reklāmām, kuriem piedēvētās teju brīnumainās īpašības sola uzlabot veselību, izskatu utt. Diemžēl cilvēki bieži vien neaizdomājas, ka viens produkts pats par sevi brīnumus nedarīs – svarīgi, lai viss uzturs kopumā būtu augstvērtīgs un kvalitatīvs un šis “superprodukts” kalpotu tikai kā papildinājums veselīgai diētai. 

Galvenais – ēst “gudri”
Ne mazāk svarīgi ir savas maltītes gatavot pārdomāti. Vienā ēdienreizē kombinēt tos produktus, kas ļauj organismam visefektīvāk uzņemt tajos esošos vitamīnus un uzturvielas. Piemēram, gaļu būtu vēlams ēst kopā ar C vitamīnu saturošiem produktiem - dārzeņiem un augļiem, kas palīdzēs vislabāk uzsūkties gaļā esošajai dzelzij.


Mūsu organisma galvenais “ienaidnieks” - cukurs
Ne reizi vien sabiedrībā izskanējuši viedokļi par, piemēram, gaļas un kafijas kaitīgumu organismam, taču šie produkti nekaitē, ja vien atkal tiks izmantoti atslēgvārdi – balanss un mērenība. Turklāt gaļā ir sastopama mūsu organismam nepieciešamā dzelzs. 

Kā norāda A. Danilāns, vislielākais “ienaidnieks” mūsu veselībai ir cukurs, kas gan veicina aptaukošanos, gan palielina holesterīna daudzumu asinīs. Svarīgi atcerēties, ka tā ietekme uz organismu arvien nav līdz galam izpētīta, tāpēc no tā vajadzētu izvairīties - gan tēju, gan kafiju dzert bez ierastās karotītes cukura, kā arī pievērst uzmanību tam, cik daudz cukura satur citi ikdienā patērētie produkti, piemēram, maize, dažādi jogurti u.c.




  

Saistītie raksti

Kartupeļu laiviņas ar mizu- garšīgs jaunums no Farm Frites!
No 12.-18. oktobrim Rīgas restorānos "Rudens nedēļa"
Ātri pagatavojamas maltītes ar jaunām garšas niansēm (recepte)
À lacarte vēlās brokastis Hercogs Ķīpsala
7 populārākās kļūdas, kuras nepieļaut, pasniedzot dzērienu


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts