Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Raksti

25.07.2016

Smadzeņu viļņu tehnoloģija palīdz noskaidrot, kā restorāna apmeklētāji reaģē uz krāsām

Krāsas iespaido cilvēku garastāvokli un uzvedību. Lai gan restorānā daudzi faktori ietekmē apmeklētāja gūto pieredzi, tomēr krāsai ir ļoti būtiska nozīme. 

Lai sniegtu iedvesmu un vielu pārdomām, SCA un tā globālā higiēnas izstrādājumu zīmola «Tork» pārstāvji izmantoja smadzeņu viļņu tehnoloģiju, ar kuras palīdzību tika noteikts, kā apmeklētāji reaģē uz dažādām krāsām. 

Rezultāts parādīja, ka dažādas krāsas izraisīja skaidrus noskaņu un emociju modeļus, kas atkārtojās.

«Krāsas bagātina dzīvi, un restorāni nav nekāds izņēmums. Pirms jaunas mašīnas iegādes pircējs parasti kādu laiku domā par krāsas izvēli. Nenoliedzami, arī galda klāšanas piederumu krāsa ir svarīga,»saka Dovile Buinauskaite, «SCA Tork» Ziemeļu reģiona vecākā produktu vadītāja «Tork» galda produktu jomā. 

«Tork» organizēja eksperimentu, lai noskaidrotu, kā krāsas ietekmē restorāna apmeklētāju pieredzi.

16 apmeklētāji ar austiņām, kas uztver smadzeņu impulsu viļņus, uzturējās astoņās dažādu krāsu telpās. Katrai telpai tika izveidots restorānam raksturīgs noformējums vienā krāsā — sākot no sienām un grīdas un beidzot ar mēbelēm un galda klāšanas piederumiem. 

Lai uzzinātu, kādu iespaidu atstāj katra krāsa, apmeklētājiem tika lūgts pagaršot dzērienu un miniatūru Macaron cepumu — visos aspektos identisku, izņemot krāsu, kas bija pieskaņota telpai. Saistībā ar katru telpu tika veikti eksperimenta dalībnieku smadzeņu darbības un sirdsdarbības mērījumi, kā arī aizpildīta anketa, lai aprakstītu viņu reakcijas. 

«Gēte radīja pirmo krāsu teoriju 1810. gadā. Mēs vēlamies nevis apšaubīt esošo teoriju, bet gan to papildināt ar saviem ieskatiem par krāsām, jo īpaši saistībā ar restorāna vidi,»norāda Dovile Buinauskaite, «SCA Tork» Ziemeļu reģiona vecākā produktu vadītāja «Tork» galda produktu jomā.

Analīze parādīja, ka dažādas krāsas izraisīja skaidrus noskaņu un emociju modeļus, kas atkārtojās. Krāsas tika uztvertas kā piemērotas atšķirīgām maltītēm un ar īpašu restorāna pieredzi, sākot no romantiskām vakariņām divatā un beidzot ar formālām biznesa pusdienām. 

Piemēram, sarkanā krāsa veicina spēcīgu emocionālo saikni un radošumu, savukārt zilā sekmē mierīgu iespaidu. Visi testēšanas dati un secinājumi tika analizēti, lai radītu profilu katrai krāsai. Mērķis ir sniegt iedvesmu un vielu pārdomām viesmīlības nozarei (profila rādītāji zemāk).

Pārdomu zaļā. Smadzeņu viļņu rezultāti norāda zaļās krāsas spirdzinošo iedarbību, kas sniedz dziļu atjaunojošu atpūtu un stiprina imūnsistēmu. Šajā telpā apmeklētājiem sirdsdarbība bija lēnāka par vidējo līmeni. 

Ņemot to vērā, zaļā krāsa tika raksturota kā relaksējoša, nomierinoša un patīkama. Tā tika uztverta kā piemērota pusdienām vai kafijas pauzei labi zināmu cilvēku lokā. Tā ir vide, kurā var atgūt spēkus un atveseļoties, nevis piedzīvot saviļņojošas vai romantiskas jūtas. 

Priecīgā oranžā. Kopumā oranžā krāsa tika uztverta kā moderna un dzīvespriecīga krāsa, kas parasti tiek saistīta ar jautru laika pavadīšanu kopā ar bērniem un draugiem. No otras puses, oranžo krāsu varētu arī uzskatīt par nedaudz neromantisku, tādu, kas mazliet rada spriedzi un kam nav nekādas saistības ar greznību. 

Smadzeņu viļņu un sirdsdarbības rādītājiliecināja, ka oranžā krāsa varētu būt neitrālāka izvēle, salīdzinot ar citām spēcīgām krāsām, piemēram, dzelteno. Oranžā krāsa norādīja arī vidēja diapazona gamma viļņus, kas ir saistīti ar mācīšanos un informācijas apstrādi. 

Izsmalcinātā melnā. Melnā ir sarežģītības krāsa. Tā tika uztverta kā krāsa, kas raksturo greznību, mūsdienīgumu un izsmalcinātību, taču vienlaicīgi tā šķita nedaudz nepatīkama un garlaicīga. Tā tika uzskatīta par piemērotu izsmalcinātiem banketiem vai kokteiļu vakariem – pasākumiem, kuros nepiedalās bērni. 

Smadzeņu viļņu rādījumi liecināja par augstu radošuma un uzbudinājuma līmeni, bet arī par zemāku koncentrēšanās spēju, padarot to mazāk pievilcīgu darījumu sarunām.

Saistošā dzeltenā. Dzeltenā ir saistoša, optimisma pilna krāsa, kas ir piemērota rosinošai videi. Smadzeņu viļņu rezultāti norādīja augstākus uzbudinājuma un apzinātas koncentrēšanās stāvokļus, bet ārkārtējos gadījumos arī augstākus stresa līmeņus. 

Dzetenās krāsas ietekmē apmeklētājiem bija augsts sirdsdarbības vidējais un maksimālais rādītājs. Krāsa tika uztverta kā piemērota brokastu laikam, lai, iespējams, uzlabotu garastāvokli un sniegtu enerģijas lādiņu no rīta. Dzeltenā bija arī vispopulārākā krāsa vietām, uz kurām ved bērnus.

Romantiskā sarkanā. Sarkanā krāsa izceļas un rada spēcīgas emocijas, nevis saplūst ar apkārtni. Sarkanā krāsa norādīja uz augstu smadzeņu aktivitāti delta un teta viļņu diapazonā, un tas nozīmē spēcīgu emocionālo saikni un augstus radošuma līmeņus. 

Apmeklētāju sirdsdarbības rādītāji arī bija augsti, un tas liecina par stimulējošu vidi. Iespējams, tas nav pārsteidzoši, ka sarkanā krāsa ir cieši saistīta ar romantiku un vakara dzērienu baudīšanu. Tomēr sarkanā krāsa asociējas arī ar saviļņojumu un jautrību.

Nomierinošā zilā. Zilā krāsa norādīja augstu smadzeņu aktivitāti delta viļņu diapazonā, un tas

nozīmē dziļi atslābinošus stāvokļus. 

Augsti teta smadzeņu viļņi liecina arī par radošumu un spēcīgu emocionālo saikni. 

Tas atspoguļo faktu, ka zilā krāsa tika raksturota kā patīkama, nomierinoša un atslābinoša. Zilā krāsa tika uztverta kā tāda, kas lieliski iederas vietā, kur ģimene ietur brokastis vai bauda kafiju,taču ne tik piemērota grezna restorānam vai telpai, kur tiek organizētas darījumu tikšanās.

Tradicionālā brūnā. Brūnai krāsai bija zemi rādītāji vairumā smadzeņu viļņudiapazonu, un tas liecina par šīs krāsas neitrālo raksturu. Delta viļņu diapazons un apmeklētāju sirdsdarbības rādītāji vedina domāt, ka brūnā krāsa varētu veicināt atpūtu. 

Brūnā krāsa tika uztverta kā tradicionāla, neitrāla un atslābinoša. Iespējams, brūnā krāsa nav labākā izvēle rosinošai pieredzei, taču tā tika uztverta kā piemērota tradicionālākām vietām un viegli saskaņojama ar citām krāsām.

Elegantā baltā. Baltā krāsa izcēlās un uzrādīja zemus rādītājus visos smadzeņu viļņu diapazonos — tādējādi apliecinot, ka tā ir neitrāla krāsa un it kā neaprakstīta lapa viesu pieredzei. 

Baltā tiek uztverta arī kā vispiemērotākā krāsa biznesa videi. Krāsa tiek uzskatīta par elegantu un modernu, taču tā ieguva zemu novērtējumu saistībā ar tādām emocijām kā prieks un saviļņojums. Krāsa ir piemērota neitrālas vides radīšanai, jo nenovērš uzmanību no veicamā uzdevuma.



«Krāsas vienmēr ir bijušas mums apkārt, bet smadzeņu viļņu tehnoloģija ir kaut kas jauns. Pārstāvot Eiropas lielākogalda produktu ražotāju, mēs vēlamies izmantot izdevību izpētīt, kāduiespaidu mūsu krāsas atstāj uz apmeklētāju, iesaistot šajā pētījumā pašus apmeklētājus,» saka Dovile Buinauskaite, «SCA Tork» Ziemeļu reģiona vecākā produktu vadītāja «Tork» galda produktu jomā.

Eksperimentā izmantotās krāsu nianses ir paņemtas no «Tork» galda produktu klāsta krāsu paletes, un vienas krāsas telpas noformējumā tika lietotas arī «Tork» salvetes. 

«Tork» piedāvājumā ir pilnīgs galda produktu klāsts – salvetes, galda klāšanas piederumi, dozatoru salvetesun individualizēta iespieduma risinājumi. Līdztekus krāsu daudzveidībai produktu klāsts ir pārstāvēts ar vairākiem izmēriem un atšķirīgu kvalitāti, piemēram, salvešu produktu klāstā ir pieejamas gan parastās salvetes, gan augstas kvalitātes vienreizlietojamās salvetes, kas pēc izskata un taustes sajūtas atgādina greznu audumu.



  

Saistītie raksti

Majonēžu ceļvedis ar Raimondu Zommeru jeb kā Lieldienās neapjukt veikalu piedāvājumā
Saldēti dārzeņi, augļi un ogas
HoReCa ABC- kas nepieciešams, lai saskaņotu restorāna vasaras terasi
Vīnu degustēšana - kā pareizi izbaudīt vīnu
Gardais piedāvājums no "Viesistaba" 9.-13. jūnijs


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts