Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Raksti

08.11.2012

Horeca.lv ABC - Garšvielu tirgus Latvijā

Turpinot apskatu par garšvielu tirgu Latvijā uz sarunu tiek aicināts uzņēmuma SIA Safrāns un veikala Royal Pepper vadītājs Māris Miezītis

Cik ilgi Latvijā strādā uzņēmums Safrāns?
MM: Uzņēmums Safrāns dibināts 2005.gadā. Mūsu galvenie pircēji ir dažāda profila lieli un mazi pārtikas produktu ražotāji, kā arī mājražotāji. Mēs piedāvājam plaša spektra garšvielas. 

Agrāk bija tā, ka pārtikas ražotāju vajadzībām garšvielas bija pieejamas tikai lielos iepakojumos, pircējiem nebija izvēles un nācās pirkt garšvielas lielos daudzumos, kas ne vienmēr pircējam bija saimnieciski izdevīgi un nepieciešami. Kā zināms, nostāvējušās garšvielas zaudē aromātu un citas vērtīgas īpašības.

Safrāns atnāca ar devīzi – Pilnībā apmierināts klients un radīja iespēju iegādāties garšvielas – tieši tik, cik nepieciešams. Pircējiem tas ir svarīgi, jo ir iespēja vienmēr iegādāties nepieciešamo daudzumu, un garšvielas vienmēr ir svaigas un aromātiskas.


No kādām valstīm garšvielas tiek piegādātas ?
MM: Garšvielas iegādājamies no vairākām pasaules valstīm. Pamatā piegādātāji ir no Indijas un Ķīnas. No Ķīnas labākais, ko importēt ir ķiploki, savukārt, no Indijas – sīpoli. Arī sīpoli no Ēģiptes ir garšīgi un aromātiski. Piparus iegādājamies no Vjetnamas un Meksikas, arī pārējās garšvielas tiek ievestas no valstīm, kurās katrai konkrētajai garšvielai ir labvēlīgākie augšanas apstākļi, jo tas paaugstina produkta kvalitāti.

Vai Latvijā  garšvielu tirgum ir iespēja augt un attīstīties?
MM: Jau kopš seniem laikiem latvieši zināmi kā čakli darba darītāji. Ņemot vērā mūsu klimatu, latvietim ir nepieciešams plānot, jo lai ziemā būtu pārtika, vajag jau laicīgi gatavoties - konservēt gurķīšus, sēnītes, odziņas un  visu ko citu. Protams, ka Latvijā cilvēki šis prasmes nav zaudējuši.  

Pēc krīzes daudzi cilvēki atcerējās senču prasmes un uzplauka mājražotāju darbība – kūpinājumi, konservēšana utt. Mēs novērojam, ka mājražošana pēdējo gadu laikā attīstās. Šajā segmentā garšvielas ir nepieciešamas.




Kas attiecas uz lielajiem ražotājiem, tie ieņem nozīmīgu vietu eksportā,  piemēram, zivju rūpniecībā un pārstrādē. Lai veiksmīgi pārdotu savus ražojumus nepieciešams saražot garšīgi, lai saražotu garšīgi jāizmanto garšvielas. Tā kā garšvielu pieprasījums ir audzis.

Runājot par svaigajiem garšaugiem, tādiem kā koriandrs, baziliks, tad uzskatu, ka mums Latvijā  ir visas iespējas izaudzēt labus, kvalitatīvus zaļumus. Tīra ekosistēma, auglīga zeme un arī mūsu zināšanas ir garants tam, ka mums ir potenciāls. Piemēram, mūsu audzētās  ķimenes ir vienas no labākajām pasaulē.

Protams,  Gruzijā ir daudz plašāka profila zaļumi, bet mēs paši  priekš sevis varam nodrošināt tirgus pieprasījumu, vismaz tādiem garšaugiem kā dilles, ķimenes, pētersīļi un selerijas.

Runāt par tirgus attīstību, gribētos piesardzīgi, drīzāk tas būtu jānotur esošajā līmenī. Turklāt tirgus attīstība ir ierobežota ar visādām direktīvam, normatīviem, likumiem utt..
Papildus vēlos pieminēt globālo ietekmi uz tirgu. Visas garšas ir ieliktas dažos koncentrātos, kas masveidā tiek ražoti cilvēkiem, kuri nepārtraukti izjūt laika deficītu, un arvien retāk gatavo ēdienu paši.
Inovācija slēpjas ātrās pārtikas tirgos. Pie šāda attīstības scenārija mūsu tradīcijas maizes, siera un citu produktu ražošanā neiederēsies.
Uzspiesti laika deficīta apstākļi – tie daudzreiz ietekmē cilvēku ēšanas paradumus. 

Tā, kā rodas arvien jauni mājražotāji, kuriem garšvielas kā prece ir nepieciešama daudz mazākos iepakojumos un apmēros, mums radās ideja par garšvielu veikala izveidi mājražotājiem. Klients ierodas un var izvēlēties no visa klāsta sev nepieciešamās preces, dažāda izmēra iepakojumos, jo veikalā mūsu prakse ir veidot garšvielu iepakojumus pēc iespējas dažādos mājražotājiem un pārējiem pircējiem ērtos iepakojumos, par ļoti labām cenām.


Veikala plauktos ir plašs garšvielu piedāvājums. Dažādi piegādātāji piedāvā vienāda nosaukuma garšvielas. Kā lai novērtē, kuras garšvielas ir labākas?

MM: Jāskatās sastāvs un vienmēr labāk izvēlēties garšvielas, kas ir zirnīšos, standziņās, vai sēklās, citiem vārdiem – tādas, kas nav sasmalcinātas vai iejauktas maisījumos, jo visaromātiskākā garšviela kļūst tad, kad pircējs pats to pirms pievienošanas gala produktam samaļ vai saberž piestiņā. Protams, ražotājam tas nav piemēroti, apjoma pēc, tāpēc piedāvājam jau samaltu vai dažādos maisījumos iejauktu produkciju, kas ievērojami atvieglo ražotāja darbu. 
Jāuzmanās, lai garšvielu maisījumos nav garšu pastiprinātāji, kas padara maisījumu bagātīgāku, tomēr ilgstoši lietojot uzturā, tie nelabvēlīgi ietekmē veselību. 

Pēdējā laikā aktīvi attīstās pārtikas mājražotāju sektors? Vai Jums ir piedāvājums mājražotājiem? 

MM: Kā jau minēju, mājražotājiem izveidojām veikalu, kur var aizbraukt un nopirkt visu nepieciešamo ražošanai un veiksmīgai realizācijai, sākot no garšvielām, līdz pat  iepakojumiem. 
Pirmo veikaliņu Royal Pepper atvērām Rīgā, Skudru ielā 42, ieeja no Ilūkstes ielas.
Te mājražotāji var iegādāties garšvielas tieši tik, cik nepieciešams, par ļoti pieņemamām cenām.  



Vairāk informācijas par sortimentu un Royal pepper veikala darba laiku skaties www.royalpepper.lv


Sandra Rudzīte

  

Saistītie raksti

Šampanieši ir klāt!
Ziedkāpostu siera zupa (recepte)
“Latvijas balzams” paplašina dzirkstošā vīna dzēriena “Rīgas Dīva” līniju ar jaunu garšu
Alus uz pulvera mucas
Parastā egle – gan mežā, gan dārzā


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts