Rītdienas saldumi: pieneņu šokolāde un 3D printeri
Koši izrotāti skatlogi, šokolādes pārpilnība un mums labi zināmie saldumi ilgi vairs nepastāvēs. Ar kakao cenu kāpumu, dzeramā ūdens krājumu samazināšanos un cukurbietēm apstrādājamo zemju sarukšanu saldumi veikalu plauktos nākotnē izskatīsies daudz citādāk.
Šobrīd industrijas inovatīvākie prāti nāk kopā, lai risinātu kakao krīzi, kas solās uzcelt kakao cenas par 30% jau 2020.gadā. Pasaule, kurā ūdens ir rets resurss un šokolāde ir dārga, var likties kaut kas pilnīgi attālināts no realitātes. Taču konditorejas pētnieki, kā Morgana Gaja Londonā, ir gatavi šādam iznākumam un meklē iespējas, kā radīt jaunās paaudzes saldumus.
"Konditoreja nākotnē būs daudz radošāka, jo tai ir efektīvāk jāizmanto resursi, kas tai līdz šim ir bijuši viegli pieejami," stāsta M. Gaja. "Perfekcija vairs nebūs aktuāla - jau tagad akcents tiek likts uz oriģinalitāti."
Novēršanās no tiekšanās pēc pilnības ļaus saldumu ražotājiem pievērsties neparastiem risinājumiem, kas procesā prasa lietot mazāk cukura un mazāk ūdens. Industrijai, kas ir vērta vairāk kā 50 miljardus eiro gadā, tas ir izaicinājums.
Nākotnē šokolādes tiks pildītas ar tādām dabiskām un bieži sastopamām sastāvdaļām kā tomāti, pienenes un dadži, kā arī saldie dārzeņi. Tāpat tiks izmantoti dažādi pulveri, kas, sajaucoties ar siekalām, veido saldu krēmveida konsistenci. Tie ir tikai daži no piemēriem, kas dažviet jau ir pieejami.
Nākotnes konditoreja izaicinās ierastas krāsas, garšas un tekstūras, kas turklāt būs paspilgtināts ar 3D ēdiena printeriem.
Ne visas kompānijas izmanto radošu pieeju, vismaz pagaidām.
Itāļu saldumu milzis Ferrero, atsaucoties uz kakao cenu kāpumu, nopirka šveiciešu Lindt.
Tas Ferrero sniedz ne tikai lielāku tirgus daļu Ziemeļamerikā un Āfrikā, bet arī lielāku ietekmi, kad jāvienojas par cenu ar mazumtirgotājiem.
Tomēr ir skaidrs, ka resursu sarukšana šajā nozarē, vajadzību pēc nebijušiem risinājumiem tikai palielinās.
Sagatavoja: Linda Rubene