Latvijas budžetam var iet secen 45 miljoni eiro
21. novembrī, Igaunijas parlamenta trešajā lasījumā ir pieņemts lēmums par alkohola akcīzes iesaldēšanu, tādējādi 2019. un 2020. gadā neceļot akcīzes likmi alkoholiskajiem dzērieniem, kā tas tika paredzēts iepriekš. Ja līdzīgam lēmumam nesekos arī Latvijas valdība, Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) brīdina par 40-45 miljonu eiro zudumu valsts budžetā, ko veido ienākumi no grādīgo alkoholisko dzērienu tirgus.
Šogad alkohola tirdzniecība ir palielinājusies, pateicoties aktīvai tirdzniecībai Igaunijas pierobežā. Lai arī pašreizējie rādītāji ir pozitīvi, jau tagad jāapzinās, ka šis tirgus ir sasniedzis savu virsotni. Ja nākamgad Latvijā tiks palielināts akcīzes nodoklis alkoholiskajiem dzērieniem, Igaunijas pierobežas tirdzniecība piedzīvos spējīgu kritumu un Latvijas valsts budžetam ies secen vairāki miljoni eiro. “Igauņu valstsvīri ir rīkojušies saprātīgi un apstādinājuši tālāku akcīzes nodokļa likmes kāpumu 2019. un 2020. gadam. Līdzīgi vajadzētu rīkoties arī Latvijas varas iestādēm, lai saglabātu ienākumu plūsmu no pierobežas tirdzniecības,” norāda LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.
“Pēdējo divu mēnešu laikā alkoholisko dzērienu nozarē ir vērojams kritums, kas norāda uz pierobežas tirdzniecības stabilizēšanos un alkoholisko dzērienu akcīzes ieņēmuma maksimuma punkta sasniegšanu,” komentē Vītols.
“Igaunijas pierobežā tiek pārdoti aptuveni 20% no visa Latvijā pārdotā grādīgo alkoholisko dzērienu apjoma, papildus tam - pierobežā tiek pārdots arī ievērojams apjoms alus, vīna un citu alkoholisko dzērienu, kas sekmē ievērojamus ienākumus Latvijas budžetā. Ja tuvāko gadu laikā nevēlamies pieredzēt ieņēmumu kritumu par 40-45 miljoniem eiro, ko veido ieņēmumi no grādīgo alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa un no pievienotās vērtības nodokļa, jau šogad ir jāiesaldē akcīzes nodokļu likmes kāpums alkoholiskajiem dzērieniem,” norāda Vītols.
“Pateicoties igauņu iesaldētajām akcīzes nodokļu likmēm, pierobežas tirdzniecība nākamgad varētu samazināties par 30%,” prognozē Amber Distribution Latvia valdes loceklis Pāvels Fiļiipovs.“ Turpinot Latvijā kāpināt akcīzes nodokli pēc esošā plāna, mēs riskējam ieņemt būtiski mazākus ieņēmumus nekā šogad, savukārt jau 2020. gadā ieņēmumi no pierobežas tirdzniecības varētu praktiski izzust,” brīdina uzņēmuma vadītājs.
LANA izveidota 2013. gada septembrī, apvienojoties līdzšinējām ražotāju un tirgotāju apvienībām un tādējādi kļūstot, par lielāko šīs nozares pārstāvi Latvijā. Šobrīd LANA apvienojušies vienpadsmit Latvijas lielākie nozares uzņēmumi: AS Latvijas balzams, SIA Liviko, SIA Pernod Ricard Latvia, SIA Dunker Latvija, SIA Prike Latvija, SIA Drinks Distribution, SIA Amber Distribution Latvia, SIA Abavas dārzi, SIA Kroņstrauts, SIA Altia Latvia un SIA Coca-Cola HBC Latvia, kā arī asociētais biedrs Brown-Forman Corpoation.
LANA ir Eiropas alkohola nozares asociācijas Spirits Europe pilntiesīgs biedrs un Latvijas pārstāvis. Asociācija darbojas kā alkoholisko dzērienu industrijas eksperts, pārstāvot nozares kompāniju interešu atbalstu, un iestājas par atbildīgu un saprātīgu alkohola lietošanas vidi Latvijā.
Sabīne Rutka