Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Ziņas

09.12.2018

Katrs desmitais Latvijas uzņēmējs pretlikumīgas peļņas gūšanas dēļ ir gatavs apzināti kropļot konkurenci

Konkurences padomes (KP) Pasaules Konkurences dienā prezentētais sabiedrības domas pētījums, kuru KP īsteno reizi divos gados, atklāj satraucošu tendenci: katrs desmitais aptaujātais Latvijas uzņēmējs būtu gatavs apzināti vienoties ar konkurentiem par cenām, tirgu u.c. vai īstenot citu konkurences kropļojumu, lai gūtu prettiesisku peļņu, tādējādi par precēm un pakalpojumiem patērētājiem liekot pārmaksāt. Arī 8 % aptaujāto pašvaldību pauda gatavību atbalstīt sev piederošās kapitālsabiedrības iesaisti konkurences kropļošanā. 

Sabiedrības domas pētījumā piedalījās 317 respondenti, kas pārstāv uzņēmējus, asociācijas, pašvaldības un juridiskos birojus. Aptaujātie kā galveno Latvijas konkurences vides attīstības kavēkli jau vairāku gadu griezumā min konkurentu aizliegtas vienošanās jeb karteļus publiskajos iepirkumos. KP šī pārkāpuma plašo izplatību skaidro ar karteļu raksturojumu – tie ir viegli noslēpjami no sabiedrības acīm, kā arī uzņēmēji kļūst aizvien izglītotāki un tādējādi rūpīgāk slēpj pierādījumus. Tāpat ievērojama ir iepirkumu rīkotāju tolerance, ignorējot pārkāpumu pazīmes, kas var būt saistītas gan ar iesaistīto personu ierobežotajām zināšanām, gan korupciju.

Kā otru Latvijas konkurences videi bīstamu problēmu aptaujātie min valsts un pašvaldību radītus konkurences kropļojumus. Vairums – 80 % uzņēmēju un 76 % asociāciju – uzskata, ka valsts un pašvaldības nedrīkst diskriminēt uzņēmējus un radīt nepamatotas konkurences priekšrocības savām kapitālsabiedrībām, kamēr tikai 15 % pašvaldību uzskata, ka KP ir nepieciešams pievērsties šīs problēmas risināšanai. Lai vērstos pret šāda veida kropļojumiem, Saeimā pašlaik tiek virzīti grozījumi Konkurences likumā, kas iestādei paredzētu plašākas pilnvaras.

Respondenti, vērtējot efektīvākos veidus uzņēmēju atturēšanai no iesaistīšanās pārkāpumos, kā zemākas prioritātes risinājumu ierindo uzņēmēju izglītošanu. Kā efektīvāko disciplinēšanas veidu aptaujātie min tieši lēmumus, ar kuriem piemēroti naudas sodi. Turklāt vairāk nekā puse, 63 %, uzskata, ka sodu apmērs ir samērīgs, tomēr atbalstītu arī to paaugstināšanu.

Salīdzinājumā ar 2016. gada pētījuma rezultātiem šogad ir pieaudzis uzņēmēju informētības līmenis par Iecietības programmu – 43 % zina vai drīzāk zina par tās iespējām. 23 % uzņēmēju kā izplatītākos iemeslus Iecietības programmas neizmantošanai min neuzticību valsts pārvaldei un bailēm tikt identificētiem. KP atgādina, ka Iecietības programma ļauj kartelī iesaistītiem uzņēmumiem pirmajiem atzīties iestādei pārkāpumā un, KP neatklājot ziņotāja identitāti, saņemt atbrīvojumu no naudas soda un lieguma piedalīties iepirkumos.

Kopumā 72 % respondentu pozitīvi vērtē KP darbības ietekmi uz konkurences situāciju tirgos. Aptaujātie KP darbībā visaugstāk vērtē to, ka ar iestādi ir viegli sazināties un darbinieki ir atsaucīgi. Salīdzinājumā ar citu gadu pētījumiem juridisko biroju skatījumā ir paaugstinājusies uzticamība iestādei, tās rīcībā nododot uzņēmumu komercinformāciju. KP kā drošu iestādi atzina 89 % šīs grupas pārstāvju, šo darbības aspektu ierindojot starp augstāk novērtētājiem.

KP sabiedriskās domas pētījums šogad tika īstenots no jūnija līdz septembrim, un tā rezultāti publiskoti Pasaules Konkurences dienā, 5. decembrī. Iestāde pateicas ikvienam respondentam, kas piedalījās aptaujā, tādējādi ļaujot KP gūt padziļinātu ieskatu aktuālajā konkurences situācijā. Pētījumā iegūtā informācija tiek ņemta vērā, katru gadu plānojot iestādes darbības prioritātes.

Paula Vilsone


  

Vēl ziņas

Inovatīvs sadarbības projekts - mobilā mācību lietotne viesmīlības nozarē
Kas drošāks- steiks vai nageti
Uztura speciāliste Lizete Puga: ieteicamākie ēdieni ķermeņa labsajūtai
Veiksmīgi noritējis seminārs Somijas medijiem un tūrisma nozares pārstāvjiem
Ir nācis klajā pirmais MICHELIN ceļvedis Latvijā


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts