Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Ziņas

26.01.2017

“DOMINA Shopping” telpās aizliedz atvērt RIMI veikalu

12. janvārī Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu aizliegt SIA “Plesko Real Estate” piešķirt tiesības SIA “RIMI LATVIA” (RIMI) izmantot mazumtirdzniecības telpas iepirkšanās centrā “DOMINA Shopping” Rīgā, Ieriķu ielā 3. KP secināja, ka darījums nodarītu būtisku kaitējumu konkurencei, nostiprinot mazumtirgotāja pozīcijas tirgū un samazinot citu konkurentu iespējas efektīvi konkurēt, tāpēc tas ir aizliedzams.

Izvērtējot apstākļus, KP konstatēja, ka darījuma īstenošana palielinātu un nostiprinātu RIMI tirgus varu un vadošo stāvokli gan multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā, gan ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības konkrētajā tirgū. Vienlaikus darījums palielinātu RIMI tirgus varu iepirkumu tirgū Latvijā, no piegādātājiem iegūstot vēl izdevīgākus nosacījumus nekā konkurenti. Tāpat KP secināja, ka darījums vēl vairāk samazinātu konkurentu iespējas ilgtermiņā izdarīt efektīvu konkurences spiedienu un līdz ar to arī patērētāju izvēles iespējas. 

Ņemot vērā būtisko konkurences samazinājumu darījuma izvērtēšanas laikā identificētajos tirgos, KP lēma par darījuma aizliegšanu.
KP priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama: “RIMI ir nostiprinājis savu pozīciju tirgū – tam pieder liels skaits veikalu stratēģiski nozīmīgās vietās un tam ir konkurences priekšrocības sadarbībā ar piegādātājiem. Atļaujot RIMI izmantot telpas iepirkšanās centrā “DOMINA Shopping”, tā tirgus daļa palielinātos vēl vairāk. Aizliedzot šo darījumu, Konkurences padome vienlaikus dod signālu pārējiem mazumtirgotājiem – stipriniet savu konkurētspēju, audziet un attīstieties, lai spētu izdarīt efektīvu konkurences spiedienu uz lielākajiem tirgus dalībniekiem un lai patērētājiem būtu izvēles iespējas!”

Fakti par izvērtēto darījumu
 Kā darījumā ietekmētais tirgus tika noteikti ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikali, kuru tirdzniecības telpas platība ir virs 600 m2 un kas savās telpās spēj nodrošināt vismaz 6000 sortimenta vienību mēnesī.
 Darījuma izvērtēšanas laikā KP vadījās pēc jaunākās Eiropas prakses ģeogrāfiskā tirgus noteikšanā, to nosakot 13 minūšu brauciena laika attālumā (izohronā) ap “DOMINA Shopping”.
 Tirgus daļu noteikšanai konkrētajā tirgū (13 minūšu brauciena attālumā) tika iekļauti 62 ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikali, tajā skaitā veikali, kas atrodas multifunkcionālajos iepirkšanās centros.

 Multifunkcionālie iepirkšanās centri uzskatāmi par stratēģiski nozīmīgām vietām, jo patērētāji iepirkšanos šajos centros visbiežāk savieno ar tajos esošo ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikalu apmeklējumu. 
 RIMI pašlaik atrodas septiņos no desmit multifunkcionālajiem iepirkšanās centriem konkrētajā tirgū. Atrašanās multifunkcionālajos iepirkšanās centros RIMI veido gandrīz pusi no uzņēmuma apgrozījuma konkrētajā tirgū.

 Tā kā multifunkcionālo iepirkšanās centru skaits ir ierobežots, citiem mazumtirgotājiem ir ierobežotas iespējas tajos iekļūt, kā arī efektīvi attīstīties šajā segmentā.
 Ņemot vērā RIMI vadošo pozīciju tirgū, no piegādātājiem tas saņem izdevīgākus preču un pakalpojumu piegādes nosacījumus, kas, salīdzinot ar citiem konkurentiem, ir uzskatāma par būtisku konkurences priekšrocību. 
 Pašreizējā tirgus situācijā RIMI konkurentiem nav iespēju izdarīt līdzvērtīgu konkurences spiedienu. Lai arī SIA “MAXIMA Latvija” ir uzskatāms par tuvāko RIMI konkurentu, apvienošanās darījumā vērtētajā konkrētajā tirgū uzņēmumam ir ievērojami mazāka tirgus daļa. Uzņēmums nedarbojas arī multifunkcionālajos iepirkšanās centros, kas attiecīgi ierobežo tā spēju efektīvi konkurēt darījumā identificētajā tirgū.

 Saskaņā ar Konkurences likumu gadījumi, kad tirdzniecības vietā vienu mazumtirdzniecības tīkla veikalu nomaina cits mazumtirdzniecības tīkls, kurš piedāvā tādu pašu vai līdzīgu sortimentu, ir uzskatāmi par uzņēmumu apvienošanos un ir paziņojami KP. Konkrētās telpas iepirkšanās centrā “DOMINA Shopping” iepriekš izmantoja AS “Prisma Latvija”.
 Valstiska uzņēmumu apvienošanās kontrole nepieciešama, lai nepieļautu būtisku konkurences samazināšanos uzņēmumu apvienošanās rezultātā, jo, zūdot konkurences dzinējspēkam, var pieaugt cenas, samazināties izvēle un kvalitāte, kā arī mazināties tautsaimniecības izaugsme kopumā.


Paula Vilsone
Konkurences padomes
komunikācijas speciāliste

  

Vēl ziņas

Mainīt tradicionālo priekšstatu par cīsiņu un desu lietderību uzturā
Raimonda Zommera lekcija DZĪVE AR SMAIDU jau 29. novembrī
Ārvalstu izcelsmes pārtikas produktu dubultie standarti atklāti arī Latvijā
Pētnieki apgalvo, ka pastāv četri vīna baudītāju tipi
Kultūras zīme Latviskais mantojums iezīmē ceļu uz UNESCO


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts