Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Ziņas

15.06.2023

Andris Reizenbergs dalās pasaules limonāžu un bezalkoholisko kokteiļu modes tendencēs


Vasara ienes košas krāsas, smaržas un garšas ne tikai dārzos un puķu dobēs, bet arī dzērienos: klāt ledus kafiju, ledus tēju un limonāžu laiks. Pēdējā laikā bezalkoholisko dzērienu un kokteiļu sortiments kafejnīcās un bāros kļuvis ar vien pieprasītāks, apmeklētājiem par prioritāti izvirzot veselīga dzīvesveida principu un vērtību ievērošanu. “Caffeine” sadarbībā ar “Gemoss” dzērienu ekspertu Andri Reizenbergu dalās pasaules limonāžu un bezalkoholisko kokteiļu modes tendencēs. 

Limonādes – arvien pieprasītākas visā pasaulē
Dzērienu sfērā Andris strādā vairāk nekā 20 gadu: 2001. gadā sācis kā barista “Double Coffee”, pēc tam apguvis kokteiļu jaukšanas mākslu. Gadu gaitā, strādājot naktsklubos un kokteiļbāros, lasot, vērojot, apmeklējot seminārus un meistarklases, vadot pats savu bāru, daudz ceļojot un piedaloties konkursos, Andris pilnveidojis savas prasmes tiktāl, ka 2019. gadā ieguvis pasaules čempiona titula kokteiļu jaukšanā, kas ir viens no vecākajiem bārmeņu konkursiem pasaulē un arī pats prestižākais. Šobrīd Andris iegulda visu enerģiju, lai Latvijā attīstītu kvalitatīvu kokteiļu un bezalkoholisko dzērienu kultūru, vadot meistarklases un izstrādājot jaunu limonāžu un bezalkoholisko kokteiļu receptes. To prasa arī pasaules tendences, kas iestrāvojušas Latvijā.  

“Pandēmijas laiks ir būtiski mainījis cilvēku paradumus. Ražotāji un tirgotāji visā pasaulē šobrīd mēģina ieviest kaut ko jaunu, nebaidās eksperimentēt un ir atklājuši, ka, arī neieguldot milzīgus līdzekļus, var pagatavot ļoti garšīgus dzērienus. Arī sabiedrības dzīvesveids ir mainījies. Pirmkārt, cilvēki retāk dodas ieturēties ārpus mājas, toties ir gatavi tērēt vairāk par patiešām kvalitatīviem produktiem, tajā skaitā par limonādēm un burbuļtējām. Otrkārt, pieaugot veselīga dzīvesveida popularitātei, aug arī pieprasījums pēc izsmalcinātiem bezalkoholiskiem kokteiļiem – cilvēki negrib lietot alkoholu, bet joprojām vēlas iegūt to bezrūpības un svētku sajūtu, kas rodas, malkojot labu dzērienu. Varētu teikt, ka šobrīd mainās attieksme pret dzīvi, cilvēki daudz vairāk izbauda un rūpīgāk izvēlas, ko baudīt. Ja kādreiz džins ar toniku nozīmēja visiem kaut ko vienu, tagad ir ļoti svarīgi, kādu toniku liet glāzē, kādu džinu izvēlēties,” stāsta Andris Reizenbergs.





Kā top jauni dzērieni? 
Iedvesmu jaunām garšu kombinācijām dzērienu recepšu veidotāji meklē visneparastākajās vietās. Ja iedvesmoties no amata brāļiem starptautiskos konkursos šķiet pašsaprotami, pavisam cita lieta ir apsekot sadzīves preču veikalus un pētīt jaunumus šampūnu vai dušas želeju plauktos. “Nav nemaz tik traki, kā izklausās,” smej Andris Reizenbergs. “Tas dod priekšstatu par to, kādas jaunas aromātu kombinācijas ienāk tirgū un ir pieprasītas. Cilvēki ir gatavi maksāt bargu naudu tehnologiem, lai labi smaržotu, un tā mēs savukārt varam secināt, ka mango sader ar banāniem vai pašlaik modē ir kāda noteikta garšviela.”
Tiesa, ne visas kombinācijas, kas veido lieliskus aromātu pārus, der limonādēm, kur svarīga ir arī garša, krāsa un citi faktori. Piemēram, sajaucot kivi ar mellenēm, garša varbūt arī būs patīkama, bet diez cik estētiski gan šāds dzēriens neizskatīsies. 
Arī sezona nosaka savas tendences, īpaši Latvijā, kur gadalaiku maiņa ir izteikta un katrai sezonai ir raksturīgās garšas un smaržas. Tad jāliek lietā fantāzija un radošums, lai latviešiem saprotamās lietās integrētu pasaules limonāžu modes tendences. Andris Reizenbergs atklāj, ka latvieši vasarā visvairāk iemīļojuši rabarberu, kivi, melleņu, zemeņu, aveņu, kā arī eksotisko augļu – mango un pasiona – garšas. Rudenī vairāk pieprasīti ābolu un jo sevišķi bumbieru dzērieni, ziemā – mandarīnu, ķirbju, piparkūku garšas, ziemas izskaņā ap Valentīna dienu īstu triumfa mirkli piedzīvo rožu limonādes. Vienlaikus pat mazajā Latvijā vienas sezonas ietvaros var sastapt atšķirīgus modes strāvojumus: Vecrīgā topā var būt viena garša, bet, pabraucot nedaudz ārpus Rīgas, – pavisam cita. 
Par jaunām garšām gan ir jādomā savlaicīgi – tā teikt, taisi ragavas vasarā. Tāpēc rudens garšu limonāžu receptes top jau tagad, lai, mainoties gadalaikiem, tās varētu piedāvāt pircējiem. 
“Pagatavot labu limonādi ir mazliet vieglāk, nekā radīt labu alkoholisko kokteili. Samaisi labu ar labu, un neko daudz jau tur sabojāt nevar, bet mēs gribam, lai ir vēl interesantāk nekā pērn, un tad tas ir drusku izaicinošāk. Visu arī paši pārbaudām, degustējam. Ja pašam īsti negaršo – nekā to nenotirgosi,” atzīst Andris Reizenbergs. 

Pati galvenā sastāvdaļa – mīlestība
“Vissvarīgākais, gatavojot jebkuru dzērienu – gan kokteili, gan limonādi, – ir attieksme. Vienā bārā divi bārmeņi var pagatavot kokteili pēc vienas receptes no vienām un tām pašām sastāvdaļām vienādās proporcijās, bet viens gatavo ar attieksmi, otrs – bez, un iegūsiet divus dažādus dzērienus. Ir vajadzīga mīlestība – tāpat kā jebkurā darbā. Un ledus, sevišķi vasarā! Ja nav ledus, uz gardu limonādi nav, ko cerēt,” atklāj eksperts. Viņa paša iecienītie vasaras dzērieni ir augļu šprici – rabarberu šprics ar dzērveņu sīrupu, rabarberu limonādi un bezalkoholisko džinu vai ķiršu un plūmju šprics ar ķiršu sīrupu, ķiršu–plūmju limonādi un bezalkoholisko rumu. 
Vēl viens būtisks ieteikums, radot savu unikālo limonādi vai kokteili, ir nepārspīlēt ar sastāvdaļu daudzumu. Visi klasiskie, populārie kokteiļi tiek gatavoti no trim, maksimāli četrām sastāvdaļām un ir viegli pagatavojami. Šo principu Andris Reizenbergs ievērojis arī “Caffeine” mājas limonāžu recepšu izstrādē: tās tiek gatavotas no trim sastāvdaļām – eksotiskā augļa jabuticaba, Austrumāzijas izcelsmes citrusaugļa yuzu vai zemeņu biezeņiem, citronu limonādes un gāzēta ūdens. 
Tiesa, ir svarīgi izvēlēties kvalitatīvas sastāvdaļas. “Limonādes, bezalkoholiskie, šprica kokteiļi, aukstās kafijas un ledus tējas – jebkura dzēriena kvalitāte slēpjas detaļās. No sīkumiem ir atkarīgas lielās lietas,” atklāj Andris Reizenbergs. Tā gan šobrīd nav problēma – Latvijā ir pieejamas izcilas bezalkoholisko dzērienu sastāvdaļas, un šajā ziņā no pārējās pasaules īpaši neatpaliekam, ja nu vienīgi mazītiņu solīti, bet turpat pie lielajām durvīm vien esam. 
“Grūti pateikt, kā limonāžu un bezalkoholisko kokteiļu tirgus attīstīsies nākotnē. Pirms pieciem, septiņiem gadiem neviens nevarēja prognozēt, ka būs tik daudz ražotāju, kas rada klasisko alkoholu bezalkoholiskās versijas, turklāt labas – šobrīd nav nekādu problēmu pagatavot klasiskās Margaritas vai Daiquiri bezalkoholisko versiju. Tomēr domāju, ka bezalkoholisko dzērienu popularitāte tuvākajos gados tikai pieaugs. To redzam arī tepat, Latvijā, kur semināros par limonādēm un bezalkoholiskajiem pavasara kokteiļiem piedalās ap 100 interesentu. Prieks, ka tā!” saka Andris Reizenbergs.

  

Vēl ziņas

Kas drošāks- steiks vai nageti
Uztura speciāliste Lizete Puga: ieteicamākie ēdieni ķermeņa labsajūtai
Veiksmīgi noritējis seminārs Somijas medijiem un tūrisma nozares pārstāvjiem
Ir nācis klajā pirmais MICHELIN ceļvedis Latvijā
Ēdienu inovācijas un hibrīdēdieni ilgtspējīgai pārtikas nozarei


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts