Horeca, viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, bāri

Raksti

15.08.2011

Astoņas maizes šķēles – dienas enerģijas deva

Ieteicams, lai graudaugu produkti būtu vismaz 40% no visiem uzturā lietotajiem produktiem, jo ar tiem cilvēka organisms uzņem gan ogļhidrātus, gan olbaltumvielas, kā arī vairākus B grupas vitamīnu un šķiedrvielas. Šāda atziņa izskanēja diskusijā, ko šogad rīkoja Latvijas Ārstu biedrība sadarbībā ar Veselības ministriju.

Tā piedāvā iepazīties un ņemt vērā veselīga uztura ieteikumus pieaugušajiem, kuros norādīts, ka graudaugu produktus, it īpaši pilngraudu produktus, ieteicams uzturā lietot vairākas reizes dienā.

«Puse no dienā nepieciešamās enerģijas ir jāuzņem ar šīs grupas produktiem. To ieteicamais daudzums ir 800 gramu jeb četras līdz sešas porcijas dienā.

Viena porcija ir, piemēram, divas trīs maizes šķēles,» Latvijas iedzīvotājiem atgādina Veselības ministrijas speciālisti. Iekļaujot ikdienas uzturā balastvielām bagātos pilngraudu izstrādājumus, piemēram, pilngraudu maizi, ir iespējams stiprināt imunitāti un tādējādi samazināt risku saslimt ar infekcijas slimībām un alerģijām, un pat pazemināt risku saslimt ar onkoloģiskām saslimšanām. Turklāt – un tas nav mazsvarīgi – graudaugu produktos ir zems tauku saturs.

Īpaši vērtīgi, pēc mediķu un uzturzinātnieku domām, ir graudaugu produkti, kuros samalts viss grauds, tāpēc veselības speciālisti rekomendē ēst maizi no rupja maluma miltiem un maizi, kurai ir pievienotas dažādas sēkliņas. Maize no smalka maluma miltiem, augstākā labuma kviešu milti, smalkmaizītes un cepumi uzturvērtības ziņā ir samērā nabadzīgi, jo šie produkti iegūti, graudus pārstrādājot – rafinējot un attīrot. Šajā procesā no grauda tiek atdalīts apvalks un grauda kodola ārējā daļa. Šādi pārstrādāti graudu produkti ir balti, ilgi uzglabājas, labāk garšo, taču tajos izteikti samazinājies graudam raksturīgu bioloģiski nozīmīgu vielu – balastvielu, vitamīnu, minerālvielu, olbaltumvielu, veselīgo tauku – daudzums.

Uzturzinātnieki uzskata, ka, dienā apēdot aptuveni divas šķēles maizes, tiek uzņemts ap 30% no ieteicamā ogļhidrātu un olbaltumvielu daudzuma. Apēdot divas šķēles rupjmaizes dienā, tiek uzņemts ap 40% no dienā nepieciešamā šķiedrvielu daudzuma. Visvairāk minerālvielu ir rudzu maizē, kas cepta no tīriem jeb 100% rudzu miltiem.

Visi, kas vēlas uzzināt vairāk par maizes izstrādājumiem un nogaršot dažādus maizes veidus, 20. augustā var doties uz Vecrīgu, kur Šķūņu ielā no pulksten 12 līdz 18 notiks Maizes svētki. Nākamajā dienā, 21. augustā, Rīgā, krastmalā, paredzēts Maiznieku cunftes gājiens.

  

Saistītie raksti

Jāņu sieru tagad pazīst pat Kanāriju salās
Beļģu receptes -Farm Frites frī kartupeļi un gardas mērces
Nē slidotavai pie manām durvīm!
Unox – tehnoloģijas inovācija siltais ledusskapis Evereo®
Kulinārijas kursu un vīna degustāciju kalendārs 2013. gada oktobris, novembris un decembris


Parakstīties uz jaunumiem

Vārds, uzvārds E-pasts